Särskild variant – Skidlärare

HOTELL- OCH TURISMPROGRAMMET

Riksrekryterande särskild variant – skidlärarutbildning (alpint)

Skidlärargymnasiet är för dig som vill utvecklas till en duktig skidåkare och ledare. Du älskar skidåkning och vill jobba i en trendkänslig och utåtriktad bransch.

Utbildningen är en yrkesutbildning inom hotell och turism och som har yrkesutgången skidlärare (särskild variant). Detta betyder att den är unik i sitt slag i Sverige och har riksrektrytering. Under dina tre år kommer du att genomgå av Svenska Skidrådet sanktionerade stegutbildningar.

PERSONLIG UTVECKLING

Under utbildningen tränas eleverna i att ta ansvar för gäster, deras utveckling och deras säkerhet. Man lär sig att ta eget ansvar för sin personliga utveckling, undervisning inom skidåkning och att leda grupper i olika aktiviteter. Goda kunskaper och färdigheter som skidlärare ger ökad anställningsbarhet, därför läggs stor vikt vid färdighetsträning i undervisning, åkning, service och bemötande.

Du kommer att vara anställningsbar som skidlärare samt inom den breda upplevelseindustrin, både inom Sverige och utomlands. Dina arbetsuppgifter utöver att arbeta som skidlärare kan vara till exempel ansvarig för olika evenemang och konferenser.

Skidlärargymnasiet är en naturlig inkörsport för dig som vill jobba mot den alpina sporten.

För grundläggande behörighet till högskola/universitet behöver du Svenska 2 (100p) och Svenska 3 (100p). Du söker till Skidlärargymnasiet genom en vanlig gymnasieansökan genom studie- och yrkesvägledare på din skola. Om du blir antagen till programmet har du rätt till inackorderingstillägg från din hemkommun.

Skidlarar23-24-NY