El- och energiprogrammet

Inriktning Elteknik (med möjlighet till lärlingsutbildning)

El- och energiprogrammet är för dig som är tekniskt intresserad och vill jobba i en ”spänningsfylld” bransch.

Du läser det senaste inom elinstallation, tele och larm.

Du får fördjupade kunskaper i elektrisk mätteknik och lär dig de lagar och förordningar som gäller vid elarbeten. Du får också lära dig installera olika kommunikationsnät t.ex. tele, data, övervakningssystem och media. Under dina tre år kommer du att vara ute på APL (arbetsplatsförlagt lärande) minst 15 veckor.

Efter gymnasiet behöver du lärlingstid inom elbranschen för att bli färdig elektriker. Du kan också studera vidare på yrkeshögskola eller gå ett tekniskt basår om du vill bli t.ex. ingenjör.

För grundläggande behörighet till högskola/universitet behöver du komplettera med Engelska 6 (100 p), Svenska 2 (100 p) och Svenska 3 (100 p). Dessa kurser står med i din studieplan och du kan aktivt välja bort dem om du inte vill studera för grundläggande behörighet till högskola och universitet.

EE23-24