Idrottsprogram

Riksidrottsgymnasium (RIG)

Riksidrottsgymnasiet är för dig som satsar på en internationell karriär på elitnivå inom skidor (alpint), snowboard eller freeski. Du får möjlighet att kombinera din elitsatsning med studier på ett högskoleförberedande program. Programmen du kan välja mellan inför hösten 2020 är samhällsvetenskapliga programmet med inriktning beteendevetenskap (SAB), ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi och naturvetenskapsprogrammet med inriktning naturvetenskap och samhälle (NAS).

Vid frågor kontakta studie- och yrkesvägledare Christer Olsson, tel: 0280-189 19.

Utbildningen måste sökas genom Svenska Skidförbundet senast 1 december året innan du ska börja gymnasiet. Därefter görs vanlig gymnasieansökan. Ansökningskoder till programmen hittas i programbladen nedan.

Nationell idrottsutbildning (NIU)

Malung-Sälens gymnasieskola kan erbjuda NIU i sporterna freeski och snowboard på Freeridegymnasiet inom ramen för Hotell- och turismprogrammet.

NIU är för dig som satsar på en nationell karriär inom freeski och snowboard. Du har möjlighet att utveckla din åkning utifrån dina egna uppsatta mål inom tävling och/eller friåkning. Antagningen sker på idrottsmeriter och betyg.

NIU23-24-NY

Malung-Sälen Hockey Academy

Ett unikt samarbete med Malungs IF

Malung-Sälen Hockey Academy är en unik idrottsutbildning där du drar nytta av Malungs långa erfarenhet av elitsatsande idrottselever som vill kombinera sina studier med idrott. Toppmeriterade tränare i både hockey och fys kommer att leda träningen som är schemalagd under dagtid. Du kommer att få en unik närhet mellan skola, ishall, träningsanläggningar och boende. Hockey Academy har ett samarbete med Malungs IF och under kvällstid finns det möjlighet för dig att ingå i J18-laget. På Hockey Academy kommer du att få mer träningstid än inom större klubbar vilket kommer att ge dig en snabbare utveckling som hockeyspelare.

Du kan kombinera hockey med att studera på alla MSG:s program förutom Bygg-och anläggningsprogrammet samt El- och energiprogrammet.

Malung-Sälens kommun i samverkan med Malungs IF hockey har av svenska ishockeyförbundet klassificerats som en rekommenderad lokal ishockeyprofil.

En lokal ishockeyprofil (LIP) är en samverkansform mellan en skolhuvudman och en eller flera ishockeyföreningar och vänder sig till ishockeyintresserade ungdomar inom skolhuvudmannens och samverkande ishockeyföreningars naturliga rekryteringsområde. Mål och riktlinjer för verksamheten har utarbetats av Svenska Ishockeyförbundets Utvecklingsavdelning och Hockeygymnasieutskottet och skall uppfyllas vid den verksamhet som har klassificerats som rekommenderad lokal ishockeyprofil.