Bygg- och anläggningsprogrammet

Inriktning Husbyggnad

Bygg- och anläggningsprogrammet är för dig som vill arbeta mot ett konkret resultat med omväxling både i fråga om arbetsuppgifter och arbetsplats.

OM PROGRAMMET

Byggprogrammet ger dig möjligheten att arbeta inom byggbranschen. Din grundutbildning får du inom byggprogrammet på gymnasiet, men en stor del av yrkesutbildningen är i form av arbetsplatsförlagt lärande (APL) på ett eller flera företag.

Under APL-tiden har du goda möjligheter att knyta värdefulla kontakter inför detkommande arbetslivet.

Stora delar av din utbildning består av praktiskt arbete och lagarbete med andra elever. Du får lära dig hantera maskiner och verktyg som hör till yrket. En viktig del i utbildningen är också säkerheten.

Du kommer bland annat att få prova på att bygga ställningar, armera, gjuta, tillverka formar och stommar för olika ändamål. Inom husbyggnad får du även lära dig andra moment som isolering, montering av ytterpanel och takläggning.

EFTER GYMNASIET

Efter gymnasiet behöver du lärlingstid i ett byggföretag för att få ditt yrkesbevis. Du kan också studera vidare på yrkeshögskola. För grundläggande behörighet till högskola/universitet behöver du komplettera med Engelska 6 (100 p), Svenska 2 (100 p) och Svenska 3 (100 p). Dessa kurser står med i din studieplan och du kan aktivt välja bort dem om du inte vill studera för grundläggande behörighet till högskola och universitet.

Mer information om behörighet, ämnen och kurser hittar du i programbladet.

BA23-24

STUDIE- OCH YRKESVÄGLEDARE